FANDOM

The text on this page is considered outdated. Please update this page accordingly with the English version, or with another version that is up to date. Remove this section when you're done. Thanks!
This page, or parts of it, are still untranslated. Please translate them to the appropriate language (Finnish).
WLB 020

Tietoa projektista Edit

Mitä nimi tarkoittaa? Edit

Nimi Wikia Language Brigade on Albugineousin keksimä ja koostuu kolmesta osasta:

  • Wikia – toiminta-alueemme kattaa koko wikipalvelun: meidän wikimme, sinun wikisi, ja kaiken muun Wikiaan liittyvän.
  • Language – teemme käännöksiä ja suoritamme kielentarkistuksia Wikian monille kielille.
  • Brigade – toimimme ryhmänä, ja kanssaprikaatilaisille annetaan tiettyjä etuja.

Tämä tarkoittaa siis, että olemme tiimi ihmisiä jotka työskentelevät wikipalvelulaajuisesti auttaen ja parantaen koko Wikia -yhteisöä kääntämällä ja tarkistamalla mitä tahansa kieliä. Tämän lisäksi WLB on myös prikaatilaisemme (projektinjäsenemme) ylläpitämä vapaaehtoisprojekti, missä käännöksiä tehdään pyydettäessä, joko erillisesti tai pyyntösivumme kautta.

Lyhyt historia Edit

Our-story
Wikia Language Brigade 1 Year Anniversary01:50

Wikia Language Brigade 1 Year Anniversary

First anniversary video

Myöhäiskeväällä 2013 Yatalu, jolla on (epäterveellisen?) suuri mieltymys vieraskielisiin wikeihin, sai idean perustaa Wikialla käännösprojekti. Hän aloitti WLB -mallineiden tekemisen ulkoisissa hiekkalaatikoissa ja siirsi ne Community Centraliin seuraavana päivänä. Muutamassa viikossa kymmeniä käyttäjiä liittyi projektiin mukaan, ja tämäkin wiki perustettiin.

Tehtäviä Edit

Pyynnöt Edit

Requests

Voit pyytää jäseniltämme käännöksiä ja kielentarkistuksia. Molempiin liittyvät säännöt löytyvät sivulla Request policy. Pyynnöt tehdään joko henkilökohtaisella pyynnöllä tai pyyntösivumme kautta.

Henkilökohtaisen pyynnön voit tehdä menemällä ensin sivulle w:Template:WLB ja tarkistamalla, mitkä käyttäjät hallitsevat tarkistettavan kielen (tai käännöksen lähde- sekä kohdekielet). Mikäli kyseessä on harvinaisempia kieliä, tämä menetelmä saattaa olla nopeampi, ja pääset myös näkemään, mikä valitsemasi henkilön taso kussakin kielessä on.

Jos haluat jättää ei-henkilökohtaisen pyynnön, tapahtuu se tässä wikissä. Tätä varten löytyy kaksi sivua: Translate:Requests käännöspyyntöjä ja Correct:Requests tarkistuspyyntöjä varten. Tämä menetelmä riippuu kuitenkin siitä, kuinka usein jäsenemme käyvät tarkistamassa näitä sivuja uusien pyyntöjen varalta, joten se voi olla hitaampi tapa.

Liittyminen Edit

Join us
Wikia-Visualization-Main

Liittyminen projektimme jäseneksi tapahtuu seuraavasti:

  • Käy laittamassa nimesi ja tietosi tänne: w:Template:WLB.
    • Miten? Lue sivulta Join.
    • Laita itsesi kaikkien niiden kielten alle, joita olet halukas kääntämään ja tarkistamaan.
  • Voit lisätä mallineitamme profiiliisi.
  • Tarkista pyyntösivuja säännöllisesti!

Kääntäminen/kielentarkistus Edit

Suorittaessasi käännöksiä tai kielentarkastuksia, pyrithän korkeimpaan mahdolliseen laatuun: mitä paremmin käännät tai korjaat, sitä paremmin autat kyseessä olevaa wikiä. Hyvin tehty työ tuo arvostusta ei vain itsellesi, vaan myös auttamasi yhteisölle, edustamasi wikille, WLB:lle, ja jopa koko Wikialle.

Muutama vinkki hyvään käännökseen:

  • Älä hyväksy pyyntöjä, joita et halua. Joku muu voi olla halukkaampi panostamaan hyvään käännökseen.
  • Kielioppi ja sisältö ovat kirjaimellista käännöstä tärkeämpiä.
  • Jakamalla lauseet pienempiin osiin saatat välttyä turhista virheistä.
  • Mikäli aihe ei ole sinulle tuttu, kysy pyytäjältä lisätietoja sanoista, joiden merkityksistä et ole varma.

Arvostelu Edit

Thank-you

Mikäli haluat arvostella tai jakaa mielipiteesi projektistamme tai suoritetusta käännös-/korjaustyöstä, voit jättää palautteesi sivulla Guestbook. Arvosteluun liittyvät ohjeet löytyvät sivulla Language Brigade Wiki:Review policy, joskin ne ovat yksinkertaiset: kerro, mitä arvostelet, perustele mielipiteesi ja muista allekirjoittaa viestisi.

Rekrytointi Edit

Saat oikein mielellään kertoa projektistamme muillekin! Otamme aina vastaan uusia jäseniä ja miksipä ei lisää käännös- ja tarkistuspyyntöjäkin.