Fandom

Language Brigade Wiki

WLB/sv

< WLB

1,823pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
The text on this page is considered outdated. Please update this page accordingly with the English version, or with another version that is up to date. Remove this section when you're done. Thanks!
This page, or parts of it, are still untranslated. Please translate them to the appropriate language (Swedish).
WLB 020

Om oss Edit

Vad betyder namnet? Edit

Namnet Wikia Language Brigade myntades av Albugineous och består av tre delar:

  • "Wikia" – vår verksamhet sträcker sig över hela wikihotellet: vår wiki, din wiki och allting övrigt på Wikia.
  • "Language" – vi översätter och språkgranskar texter på de många existerande språken.
  • "Brigade" – vi är en grupp, ett team: vi delar på arbetet, och medbrigaderare ges vissa fördelar.

Det här betyder att vi är ett team av användare som jobbar för att förbättra gemenskapen på hela Wikia genom att hjälpa till med översättningar och korrigeringar på vilket språk som helst. Detta är alltså ett frivilligprojekt vars medlemmar översätter på begäran, antingen individuellt eller genom vår önskemålssida.

Kort historik Edit

Our-story
Wikia Language Brigade 1 Year Anniversary01:50

Wikia Language Brigade 1 Year Anniversary

First anniversary video

Sent på våren 2013 fick Yalatu, som är (ohälsosamt?) svag för wikier på främmande språk, idén att starta ett översättningsprojekt på Wikia. Hon började jobba på WLB-mallarna i en extern sandlåda den 4 juli och flyttade dem över till Community Central dagen efter. Under de följande veckorna gick tiotals användare med i projektet, och även denna wiki fick sin början.

Att göra Edit

Önskemål Edit

Requests

Du kan be våra medlemmar om översättningar och språkgranskningar. Förfrågningsreglerna finns på Request policy. Du kan kontakta våra medlemmar direkt, eller gå via våra önskemålssidor. Båda sätten har sina för- och nackdelar.

En individuell begäran kan göras genom att gå till w:Template:WLB och kolla upp vilka översättare som behärskar både käll- och målspråket för översättningen eller korrigeringen du behöver. Det här må vara det snabbaste sättet, speciellt då det gäller mer ovanliga språk, men i så fall hänger din begäran på en individ. Å andra sidan finns översättarens nivå i språken i fråga till påseende, vilket kan vara behändigt beroende på hur höga förväntningar du har.

En icke-individuell begäran lämnar du däremot på denna wiki. Översättningar begärs på Translate:Requests och språkgranskingar på Correct:Requests. Den här metoden hänger på hur ofta våra medlemmar kollar dessa önskemålssidor och kan vara långsam om inte många av våra medlemmar råkar ha käll- och målspråken som modersmål.

Gå med i projektet Edit

Join us
Wikia-Visualization-Main
  • Lägg till din information på w:Template:WLB.
    • Hur? Läs här: Join.
    • Lägg din information under alla språk du kan och vill översätta.
  • Om du vill kan du lägga någon av våra mallar på din profil.
  • Kolla efter översättnings- och korrigeringsönskemål regelbundet!

Översättning/korrigering Edit

Då du översätter eller korrigerar, kom ihåg att kvaliteten på ditt språk bör vara den bästa möjliga: ju bättre du översätter/korrigerar, desto mer förbättrar du wikierna du hjälper. Genom välgjort arbete ger du ett gott intryck inte bara av dig själv, utan också av wikierna du hjälper, wikierna du represetnerar, WLB, och till och med hela Wikia. Det må låta aningen idealistiskt, men många bäckar små gör en stor å, eller hur?

Några tips:

  • Ta inte emot ett arbete du inte tänker slutföra: någon annan kan ha bättre motivation att göra ett gott jobb.
  • Den färdiga översättningens innehåll och grammatik är mycket viktigare än att översätta den ursprungliga texten bokstavligt.
  • På mellannivå är det i allmänhet bättre att dela upp meningar i mindre delar för att undvika misstag.
  • Om ämnet inte är bekant för dig, fråga någon som vet så du får terminologin rätt.

Recensioner Edit

Thank-you

Kanske du vill betygsätta ett översättnings- eller korrigeringsarbete någon av våra medlemmar utfört åt dig? Lämna din åsikt och betygsätt vårt arbete på Recensioner.

Reglerna gällande recensioner finns på Project:Review policy och är ganska logiska: nämn vad det är du recenserar, motivera dina åsikter och signera recensionen med ditt användarnamn. Bekanta dig ändå gärna med reglerna för säkerthets skull.

Rekrytering Edit

Vill du låta andra få veta om vårt projekt? Det är fritt fram! Vi tar gärna emot fler medlemmar, men även fler önskemål – om vi råkade bli sysslolösa kan vi kvickt drabbas av lättja.